10 tips voor een zo ontspannen mogelijke vakantie met chronische pijn!

 

10 tips voor een zo ontspannen mogelijke vakantie met chronische pijn!

1. Geniet en vermijd stress

Bereid je vakantie ruim van te voren goed voor zodat je alles op tijd klaar hebt. Zo kan je genieten van de ‘voorpret’ en vermijd je stress waardoor je pijnklacht kan verergeren. Zo kan je tijdens de vakantie even alles los laten.

2. Reistas of lichtgewicht koffer

Reis met een zo licht mogelijke koffer of reistas op wieltjes. Zo zorg je er voor dat je zo min mogelijk hoeft te sjouwen wat jouw lijf ten goede komt. Doe eventueel een internet koffer check om te zien welke het best bij jou past.

3. Werk met een vakantie checklist

Neem alleen die spullen mee die je echt nodig hebt. Met een checklist vink je alles af en weet je ook dat je het juiste bij je hebt. Superhandig en je zorgt wederom voor jouw eigen lijf.

 

 

 

 

 

4. Een warm klimaat doet soms wonderen voor jou

Veel klachten zijn gebaat bij warmte. Spieren kunnen vaak beter ontspannen, de zon zorgt voor vitamine D en een goed humeur!

5. Ga uit van het positieve

Maak je van te voren niet onnodig druk ( wees mindful, je kan alleen maar het nu beinvloeden ). Ga er vanuit dat je een fijne vakantie tegemoet gaat, dat alles prima gaat verlopen, dat je je kunt ontspannen en bovenal gaat genieten. Door negatief te denken kan onzekerheid toenemen en voor je het weet maak je je druk en verspil je energie.

6. Handbagage

Zorg dat je evt. medicatie binnen handbereik hebt in je handbagage en dat je je er van verzekerd hebt dat je dit over de grens mee kan/mag nemen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

7. Ruime plek in het vliegtuig

Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen is het mogelijk een plek te boeken met extra beenruimte voor kleine meerkosten.

8. Kussens e.d. voor tijdens de reis

Maak je reis zo comfortabel mogelijk, neem evt. een nekkussen, wigkussen of spinabac mee. Hierdoor kun je tijdens je reis afwisselen in houding waardoor je evt. verergering van klachten door het reizen wat kan verlichten.

9. Oefeningen op reis

Doe rek- en strekoefeningen voor nek, rug, benen en voeten. Hierdoor beperk je stijfheid. Je kunt altijd contact met mij opnemen indien je hierover vragen hebt ( info@oefentherapienoordzij.nl ).  Loop indien mogelijk ook regelmatig.

10. Neem je rust indien nodig

Ook op vakantie is het erg belangrijk je grenzen in de gaten te houden. Geef dit altijd aan en doe een dutje indien wenselijk. Bovenal geniet!

Fijne vakantie!